پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3314
-
الف
+

چرا پایتخت موفق‌ است؟

در این گزارش به بررسی دلایل موفقیت سریال «پایتخت» پرداخته‌ایم.

در این گزارش به بررسی دلایل موفقیت سریال «پایتخت» پرداخته‌ایم.

به گزارش آی‌فیلم به نقل از روزنامه جام جم،  تاکنون هیچ سریالی به سری پنجم نرسیده و حتی مجموعه های که به سری دوم یا سوم رسیده اند، دچار افت کیفیت و ریزش مخاطب شدند و تداوم حیات آنها میسر نشد اما پایتخت در هر سری از سری قبلی خود نیز جلو زده و در جذب مخاطب پیشتاز شده است. در این یادداشت کوتاه به پنج عامل موفقیت پایتخت۵ خواهیم پرداخت و دلایل درخشش این سریال محبوب را بررسی می کنیم.

۱- پایتخت ۵ در فرصت کافی و سر صبر و حوصله ساخته شده و دچار معضل شتاب زدگی نشده است. یکی از مشکلاتی که پایتخت۴ داشت همین محدودیت زمانی برای تولید آن بود و تاثیر منفی شتاب زدگی در کیفیت اثر که البته با این حال توانست نظر مخاطب را به شکل نسبی جذب کند. زمان کافی برای تولید پایتخت ۵ بعلاوه تجربه های به دست آمده در چهار سری قبلی و مخاطب شناسی سریال دست به دست هم داد تا تولیدکنندگان این مجموعه بتوانند با رویکردی جزیی نگرانه تر و پردازش دقیق فیلمنامه و شخصیت پردازی، فیلمنامه ای مهندسی شده تر طراحی کنند و قصه را در آن قوام ببخشند.

۲ بی شک یکی از عوامل مهم موفقیت پایتخت در شخصیت پردازی و خلق کاراکترهای شناسنامه داری است که حالا دیگر به بخشی از حافظه بصری و تلویزیونی مخاطب بدل شده و مردم با تک تک آنها ارتباط سمپاتیک پیدا کرده اند. دوری از تیپ سازی و نزدیکی به شخصیت در کنار تنوع و تعدد این شخصیت ها که نسبت به آنها سابقه ذهنی وجود دارد در موفقیت این مجموعه خیلی موثر است. به دلیل همین شناخت از پیش موجود، مخاطبان مشتاق بودند بدانند کاراکترهای مورد علاقه شان قرار است چه قصه ای را برای آنها تعریف کنند و در چه موقعیت و ماجرایی قرار می گیرند. تضادها، تفاوت ها و حتی دو قطبی هایی که در بین شخصیت های قصه وجود دارد از جمله نقی و ارسطو و پیرو آن کل کل هایی که بین آنها رخ می دهد از جمله دلایل این موفقیت است. ضمن این که در هر قسمت یک شخصیت جدید به مجموعه اضافه می شود که به دلیل ویژگی های طنازانه خود بین مردم محبوب شده و پایتخت از معدود سریال های طنزی است که تعداد کاراکترهای بانمک آن زیاد است و هر کدام بخشی از بار کمیک قصه را به دوش می کشند. برنده این قسمت بهرام افشاری در نقش بهتاش بود.

بیشتر بخوانید:

دانلود و مشاهده پایتخت ۵

نقی معمولی را بیشتر بشناسید

۳- خلق کمدی موقعیت که البته از طنازی های فردی و طنز کلامی هم بهره می برد، یکی از عوامل موفقیت پایتخت است. طنز کلامی آن که بخشی در تکیه کلام های طنازانه بروز پیدا می کند در بین مردم رواج پیدا کرده و به اصطلاح گل می کند. در هر قسمت از پایتخت یک تکیه کلام یا تیک رفتاری جدید به شخصیت ها اضافه می شود که در بین مردم محبوب شده و حتی مورد استفاده قرار می گیرد. در این قسمت تکیه کلام بهتاش بیش از همه مورد توجه قرار گرفت.

۴- خود قصه و خرده روایت های فراوانی که در آن وجود دارد از جمله دلایل اصلی موفقیت این سریال است. پایتخت بیش از هر چیز قصه تعریف می کند که این قصه چند ویژگی مهم دارد؛ به زندگی واقعی و مسائل آن نزدیک است و تخیلی و فانتزی نیست، تعدد رخدادها و خلق موقعیت کمیک برساخته آن فراوان است، قصه جاده ای و ماجراجویانه ای دارد و ظرفیت تعلیق پذیری آن بالاست و کشش لازم برای پیگیری و تعقیب مخاطب را دارد. به همین دلیل مخاطب با آنها همراه شده و در یک حس همذات پندارانه قصه و آدم های قصه را دنبال می کند.

۵- بهره گیری درست از ظرفیت های بومی قصه یکی دیگر از ویژگی های پایتخت است که هم در قاب بندی های بصری و هم در بهره گیری از خرده فرهنگ و لهجه و گویش محلی قابل پیگیری است و از معدود سریال های ماست که مبتنی بر کمدی لهجه هم هست، به این معنا که از ظرفیت واژه سازی و دیالوگ پردازی آن سود می برد. پایتخت، تنها سریالی است که با شخصیت های بومی محبوبیت ملی پیدا کرده است.

ه خ/ ص گ

نظر شما
ارسال نظر